Werkbank Academische vaardigheden |
Het middenstukElke zakelijke tekst heeft een inleiding, een middenstuk en een slot. In wetenschappelijke teksten is de inleiding de plaats waar je in ieder geval de probleemstelling presenteert. Die probleemstelling geeft namelijk aan welke vraag over het gekozen onderwerp gesteld en beantwoord gaat worden. In het middenstuk behandel je onder regie van de probleemstelling allerlei aspecten van het onderwerp, of alle argumenten die je wilt inbrengen. In het slotgedeelte van de tekst kom je weer terug op de probleemstelling: je geeft nog eens compact en expliciet aan welk antwoord je op de gestelde vraag geeft. Het slot heeft in wetenschappelijke teksten dus het karakter van een conclusie. Uiteraard zal de conclusie overtuigender zijn naarmate deze wordt ondersteund door de gegevens of de argumenten die in het middenstuk zijn aangevoerd.Hoe kun je de informatie of de argumentatie zo indelen dat de weg van probleemstelling naar antwoord, van inleiding naar conclusie overzichtelijk wordt? Je moet de gegevens rubriceren en ordenen, zo mogelijk door gebruik te maken van een vast indelingsprincipe. Rubriceren en ordenenAllereerst groepeer je alle informatie die voor het beantwoorden van de probleemstelling relevant is in rubrieken. Met andere woorden: je zet bij elkaar wat bij elkaar hoort. Daarna zet je deze rubrieken in een volgorde die bij je uiteenzetting past en je bepaalt de hierarchie in deze ordening: Bij omvangrijke wetenschappelijke teksten werk je daarvoor met hoofdstukken, paragrafen en subparagrafen. Bij kleinere werkstukken werk je met paragrafen en eventueel subparagrafen. Vaak is het erg handig om gebruik te maken van vaste manieren van indelen die hun nut voor wetenschappelijke teksten al bewezen hebben. Ze staan bekend als vaste indelingsprincipes.IndelingsprincipesBelangrijke algemene indelingsprincipes zijn:
1. Thematische indelingsprincipeAls je je informatie thematisch indeelt, orden je je informatie naar onderwerp of aspecten van een onderwerp. Je kunt bijvoorbeeld onderscheiden: verschillende situaties, kenmerken, (groepen) personen, onderdelen en aspecten.Voorbeeld van het thematische indelingsprincipe
(probleemstelling: wat zijn de belangrijkste periodes in de Franse
literatuur van de negentiende eeuw?)
2. Chronologische indelingsprincipeAls je je tekst chronologisch indeelt, orden je gegevens naar tijdstip of periode. Deze indeling is goed te gebruiken bij historische studies of bij het beschrijven van processen.Voorbeeld van het chronologische indelingsprincipe
(probleemstelling: welke stadia van taalontwikkeling doorloopt een kind
van nul tot vijf jaar?)
3. Geografische indelingsprincipeBij een geografische indeling deel je het materiaal in naar plaats. Het begrip 'plaats' moet jer hier ruim opvatten. Je kunt er bijvoorbeeld ook twee verschillende afdelingen onder laten vallen.Voorbeeld van het geografische indelingsprincipe
(probleemstelling: wat is de verspreiding van het woord 'woerd' over de
verschillende regio's?)
Voorbeeld van een geografische indeling of lager niveau
(probleemstelling: Welke factoren dragen het meest bij aan de
verspreiding van het Poldernederlands?)
4. Methodische indelingsprincipeHet methodische indelingsprincipe is geschikt voor verslagen van empirisch, experimenteel onderzoek, want het volgt zo'n beetje de loop van zulke onderzoeken. Voor deze indeling kun je goed kiezen als je een verklarende probleemstelling hebt geformuleerd.Voorbeeld van het methodische indelingsprincipe
5. Probleemoplossende indelingsprincipeHet probleemoplossende indelingsprincipe is geschikt als je een probleem wilt analyseren en er een oplossing voor wilt aandragen. Deze indeling is goed bruikbaar bij een evaluerende probleemstelling.Voorbeeld van het probleemoplossende indelingsprincipe
6. Evaluerende indelingsprincipeEen evaluerend indelingsprincipe is geschikt als je ergens een oordeel over wilt geven. Bij dit indelingsprincipe hoort dus vaak een evaluerende probleemstelling.Voorbeeld van het evaluerend indelingsprincipe
(probleemstelling: welke onderzoeksmethode is bij corpusonderzoek het
meest geschikt?)
|
Overige pagina's in deze rubriek: Introductie Inleiding Probleemstelling Conclusie Discussie Alinea |