Werkbank Academische vaardigheden |
De inleiding van een wetenschappelijke tekstDe inleiding van een wetenschappelijke tekst bestaat in het geval van een korte tekst (werkstuk) uit één alinea, of uit twee: de eerste alinea of de eerste twee alinea's van de eigenlijke tekst. Bij grotere teksten (bijvoorbeeld scripties) en zeker bij boeken, komt het vaak voor dat de inleiding de eerste paragraaf of zelfs het hele eerste hoofdstuk omvat.
De inleiding heeft drie functies.
Naar de vorm
worden er twee typen
inleiding onderscheiden: de piramide-inleiding en de trechterinleiding. De functies van de inleiding
De vorm van de inleidingIedere inleiding kent een duidelijke verdeling in een gedeelte waarin de probleemstelling gepresenteerd wordt, een gedeelte waarin de probleemstelling wordt ingekaderd en een gedeelte waarin informatie over de opbouw van de overige tekst gegeven wordt. Bij korte teksten moeten deze delen binnen een of twee alinea’s gepresenteerd worden, in langere teksten binnen een paragraaf of een heel hoofdstuk. De informatie over de opbouw van de tekst komt altijd in het laatste gedeelte. Er is variatie mogelijk in de volgorde van de presentatie en de inkadering van de probleemstelling. Een inleiding die begint met de presentatie van de probleemstelling heet een piramide-inleiding. Een inleiding die begint met het algemene kader heet een trechterinleiding. Piramide-inleidingAls je begint met de presentatie van de probleemstelling krijgt de inkadering ervan vooral het karakter van een toelichting op, een veralgemening en daarmee verbreding van datgene wat in de probleemstelling gezegd wordt. De probleemstelling is dan het topje van een piramide. Een voordeel van de piramide-inleiding is, dat je lezers van meet af aan weten wat er voor hen ontvouwd zal gaan worden. Het is daarbij wel noodzakelijk dat je lezer de probleemstelling zonder uitleg vooraf, zonder context, kan begrijpen.Voorbeeld: een piramide-inleiding van 1 alineaMet deze bijdrage willen we een antwoord geven op de volgende, tweeledige vraag: worden samenstellingen tegen de regel in steeds vaker niet aaneengeschreven en is dat te wijten aan Engelse invloed? Wie zou menen dat het hier gaat om een actueel verschijnsel, vergist zich. Het is wel zo dat er vooral de laatste decennia flink over geklaagd wordt door taalverzorgers en taalpedagogen, maar de eerste afkeurende geluiden over het los schrijven van samenstellingen klonken al ongeveer een halve eeuw geleden op. TrechterinleidingDe trechterinleiding begint met de inkadering, in de vorm van een aantal meer algemene opmerkingen over het onderwerp. Vervolgens komt de formulering van de probleemstelling. De trechterinleiding geeft je dus de gelegenheid om je probleemstelling vanuit een bepaalde context te presenteren, als een specifieke toespitsing van een meeromvattend geheel.Voorbeeld: een trechterinleiding van 1 alineaWanneer men de handboeken erop naslaat, zal men vaak lezen dat het Homerische epos, en men denkt dan vooral aan de Ilias, gekenmerkt wordt door een neutrale, afstandelijke, onpersoonlijke, kortom objectieve vertelstijl. In dit hoofdstuk wil ik laten zien dat deze kwalificatie een verkeerd beeld geeft van de epische vertelstijl. |
Overige pagina's in deze rubriek: Introductie Probleemstelling Middenstuk Conclusie Discussie Alinea |