- Informatie zoeken
- Informatie beoordelen
- Verwijzen naar informatie
- Schriftelijk presenteren
- Mondeling presenteren
- Deze werkbank
|
Beoordelingscriteria
Meestal zul je tijdens je studie werken met informatie die
afkomstig is van (wetenschappelijke) uitgeverijen die je vindt
via (universiteits)bibliotheken of via de boekhandel. Als je
informatie wilt gebruiken die wat betreft onderwerp en
reikwijdte geschikt lijkt te zijn, maar die je via andere kanalen hebt gevonden, zoals het World
Wide Web, de gedrukte media (niet-wetenschappelijke tijdschriften
en kranten), tv, documentaire en film, multimedia (CD-ROM's, dvd's),
etc., is het van belang dat je vaststelt of deze informatie vanuit wetenschappelijk oogpunt
bruikbaar is. Je kunt daarvoor de onderstaande vragenlijst gebruiken.
De kwaliteit van de betreffende informatie hangt nauw samen met
het aantal vragen dat bevestigend kan worden beantwoord. Des te meer
van deze vragen ontkennend worden beantwoord, des te onverstandiger is het
om de informatie te gebruiken in het kader van wetenschappelijke activiteiten.
N.B. De onderstaande vragen zijn ook de belangrijkste criteria bij het
beoordelen van websites en webdocumenten. Omdat veel informatie wordt
aangeboden via websites, wordt hieraan
nog extra aandacht besteed in een aparte rubriek.
-
Is duidelijk welke organisatie of instelling
verantwoordelijk is voor
de aangeboden informatie? Is dat een openbare
instelling zoals een universiteit, een (wetenschappelijk) instituut,
een museum of een andere (overheids)instelling, of een commercieel
bedrijf, een belangengroep of een charitatieve
organisatie?
-
Is duidelijk wat de
doelstellingen van deze organisatie of instelling zijn?
-
Is het duidelijk wie de auteur is van de betreffende
informatie, en is het duidelijk wat zijn of haar kwalificaties zijn
(wetenschapper, amateur, medewerker commercieel bedrijf)?
-
Is duidelijk wat het doel is van de informatie?
Mogelijkheden zijn b.v. het aanbieden van informatie,
uitwisseling van (wetenschappelijke) informatie en discussie, promotie,
reclame, verkopen van een bepaald product, etc.
-
Is duidelijk wat de doelgroep is van de informatie?
Mogelijkheden
zijn b.v. het algemene publiek, wetenschappers, studenten,
geïnteresseerde leken en amateurs, consumenten, etc.
-
Wat is de reikwijdte van de informatie? (Behandelt de website
één onderwerpen of meerdere, gaat het om een breed of om
een specifiek onderwerp, welke periode(n) worden behandeld, etc.)
-
Hoe diepgaand is de informatie?
-
Is de inhoud oorspronkelijk of is zij al gepubliceerd in een andere vorm?
-
Is de informatie geredigeerd en zijn de feiten
gecontroleerd?
-
Zijn de bronnen voor feitelijke informatie duidelijk
aangegeven, en dus controleerbaar?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan literatuurverwijzingen, links naar
websites, vermelding van de herkomst van afbeeldingen, etc.
-
Is de informatie voldoende gedetailleerd?
- Is de informatie vrij van grammaticale fouten, spelfouten
en typografische fouten?
-
Zijn eventuele diagrammen en grafieken duidelijk
gelabeld?Is duidelijk aangegeven wanneer de data zijn verzameld?
-
Bestaan er besprekingen van de publicatie, documentatire of
website, bijvoorbeeld in (wetenschappelijke) tijdschriften of op betrouwbare websites?
-
Wordt de informatie vrij van vooroordelen en niet
manipulatief gepresenteerd?
-
Is de inhoud niet politiek gekleurd of beladen?
-
Is duidelijk of het gaat om feiten of om meningen?
-
Is de informatie vrij van advertenties? Als er wel
advertenties zijn, zijn deze dan duidelijk gescheiden van de
inhoudelijke informatie?
Worden de informatie en de reclame verzorgd door verschillende personen
of organisaties? Wordt de verspreiding van de informatie gefinancierd
door een bedrijf met als hoofdoel om een product te verkopen?
|
|