De Discussie
Een apart onderdeel Discussie komt niet in iedere academische tekst voor. Het hangt af van conventies binnen een vakgebied, en/of van het karakter van de probleemstelling. Het is dus altijd verstandig om goed na te gaan of een Discussie in je opleiding als apart onderdeel verwacht wordt.
In het algemeen gesproken is het vooral gepast om een apart onderdeel Discussie toe te voegen in je tekst als je rapporteert over onderzoek waarin je een hypothese hebt getoetst, of hebt geprobeerd om te verklaren waarom of waardoor een bepaald verschijnsel aan de orde is, of hoe dat zo is gekomen. Je zult dan schrijven vanuit een toetsende/evaluerende probleemstelling, of vanuit een verklarende probleemstelling. In andere teksten, bijvoorbeeld teksten geschreven vanuit een beschrijvende probleemstelling, ligt het veel minder voor de hand om aparte ruimte te reserveren voor een discussie van de bevindingen. Meestal zul je in die gevallen het antwoord op de probleemstelling in de Conclusie combineren met een beknopte samenvatting van je onderzoek of een korte beschouwing naar aanleiding van (het antwoord op) de probleemstelling.
Als de Discussie een apart onderdeel vormt van je tekst, dan gebruik je dat onderdeel voor reflectie op de diverse stappen in je onderzoek. Een paar voorbeelden: is de methode die je gebruikt hebt wel helemaal waterdicht? Was een andere onderzoeksopzet misschien beter geweest? Wat betekent het voor de theorie dat je hypothese wel of juist niet bevestigd is? Heb je resultaten aangetroffen die je van tevoren niet had voorzien en wat betekenen die resultaten dan? Kun je een aanbeveling doen voor vervolgonderzoek? Heb je een advies voor de praktijk? Dit alles kun je op constructief-kritische wijze bespreken.
