Toolkit Academische Vaardigheden
Toolkit Academische Vaardigheden

Informatie vergaren

Een academische tekst beschrijft meestal het resultaat van (wetenschappelijk) onderzoek. In de eerste fase daarvan verzamel je informatie die relevant is voor dat onderzoek. Het kan daarbij gaan om informatief bronmateriaal van verschillende aard, bijvoorbeeld achtergrondinformatie (voor een eerste globale kennismaking met je onderwerp), wetenschappelijke literatuur over vergelijkbaar en/of gerelateerd soort onderzoek (om te onderzoeken wat anderen al hebben geschreven over het onderwerp) en/of onderzoeksrapporten van wetenschappelijke instituten of bedrijven (waarin onderzoeksresultaten worden gepresenteerd). Deze eerste fase wordt vaak literatuuronderzoek, literatuurstudie of literature review genoemd, waarmee je dus informatie verzamelt om je eigen onderzoek van context en onderbouwing te voorzien.

Overigens kan literatuuronderzoek ook het hoofddoel van onderzoek zijn, als je uitsluitend bestaande wetenschappelijke kennis over een bepaald onderwerp wilt beschrijven (waarbij dus geen eigen onderzoek wordt gedaan).

Als je literatuuronderzoek doet, is het belangrijk om op een goede manier te zoeken naar informatiebronnen (zie Bronnen zoeken) en te weten hoe je kunt beoordelen of deze bronnen betrouwbaar en geschikt zijn voor gebruik in een academische context. Die beoordeling heeft twee aspecten: in eerste instantie kijk je naar niet-inhoudelijke kenmerken als herkomst, doel en doelgroep (zie Bronnen beoordelen), daarna kijk je kritisch naar de inhoud (zie Bronnen bestuderen).

Universiteitsbibliotheken spelen een belangrijke rol bij literatuuronderzoek. Ze bieden namelijk toegang tot veel (wetenschappelijke) informatie, maar daarnaast bieden ze ook ondersteuning bij het aanleren van allerlei academische vaardigheden die relevant zijn voor de omgang met die informatie. De Universiteitsbibliotheek VU biedt in dat kader drie modules aan over onderzoeksvaardigheden. Zie daarvoor deze overzichtspagina.