[Introductie: fragment 1]
Dames en heren, ik wil graag beginnen. Ik ben degene die schuil gaat achter de afkorting Onr. die jullie op je roosters hebben gezien. Mijn naam is Margreet Onrust. Ik ben docent bij de opleiding Nederlands. Jullie kennen me misschien van naam omdat ik algemeen coördinator ben van de cursus Academische Vaardigheden. Ik ben ook deelcoördinator van het onderdeel Schriftelijk Presenteren. En wat ikzelf nog het leukste vind is dat ik docent ben van een van de groepen die in periode twee aan de slag gaan. Oké. Vandaag staan we aan het begin van een college dat de eerste is in een reeks van twaalf: Academische Vaardigheden C en D, Mondeling en Schriftelijk Presenteren. Dit college staat te boek in jullie rooster als SP 1, en verdomd het gaat ook over schriftelijk presenteren vanmiddag. Volgende week gaan jullie ook met de mondelinge kant beginnen. Dit is overigens wel het laatste college waarop jullie rustig kunnen zitten luisteren. De rest van deze hele cyclus zal gevuld zijn met jullie eigen bloed, zweet en tranen op presenteergebied.
Oké, wat kunnen jullie voor vandaag verwachten? Ik zal eerst wat uitweiden over wat academische teksten nou eigenlijk zijn. En hoop daarmee ook al pratende aan jullie duidelijk te maken waarom we dit plenair doen en in het Nederlands, terwijl sommigen van jullie Engels studeren of Grieks of Frans of Ugaritisch of wat dan ook. Ik wil het vervolgens gaan hebben over het aanpakken van de schrijftaak, dat wil zeggen hoe steek je dat nou zo in elkaar dat zo'n schrijftaak, zo'n proces goed verloopt? Want jullie zullen heel wat moeten schrijven de komende vier jaar. En ik zal het hebben over indelingsprincipes. Wat ik daarmee bedoel, wordt straks duidelijk.